לחצו כאן להשוואת מחירים
banner
prescription

תותבות או שתלים?

prescription

אובדן שיניים עשוי להיות מטרד, שיניים חסרות יכולות להשפיע על הדיבור, אכילה וגם על המראה ולכן מומלץ להשלים שיניים חסרות בהקדם. כדי להחליט על הדרך שבה יושלמו השיניים החסרות יש לשקלל מספר גורמים בין היתר: בריאות כללית ובריאות הפה, עלות נוחות ועוד. במאמר הבא נתמקד בהבדלים בין שתי הטכניקות להחזרת המנשך התקין לפה, שתלים דנטליים לעומת תותבות.

נשאלת השאלה מהן תותבות? ובכן תותבות הן מכשור נשלף המשלים שיניים חסרות ובמידה מסוימת גם רקמות סמוכות חסרות (חניכיים). תותבות שלמות משמשות להשלמת קשת שיניים מחוסרת משנן, ואילו תותבות חלקיות נועדו להשלים מספר שיניים חסרות כאשר נותרו שיניים בקשת.

תותבות שלמות נתמכות רקמה ואילו תותבות חלקיות נתמכות באמצעות ווים על גבי שיניים (או מחברי דיוק) ורקמה. בסיס התותבת עשוי מחומר אקרילי בצבע ורוד אליו יחוברו השיניים המלאכותיות. במקרים בהם נדרש לחזק את התותבת ניתן להוסיף רשת מתכתית קלה שמספקת חוזק גדול יותר לתותבת.

מהם שתלים? שתל הוא יתד שעשוי במרביתה מקרים מסגסוגת טיטניום ומוחדר אל עצם הלסת כדי להשלים שורש של שן חסרה. השתל עובר אוסאואינטגרציה, הווה אומר חיבור ישיר בין שתל לעצם, לאחר שהשתל עובר אוסאואינטגרציה הוא משמש עיגון לשיקום. ניתן לבצע מגוון סוגי שיקום על גבי שתלים: כתר להשלמת שן בודדת גשר על מספר שתלים להשלמת מספר שיניים, וגם תותבת על גבי שתלים או תותבת נתמכת שתלים.

שימו לב

אם חסרות לכם שיניים בפה הגעתם למקום הנכון. כאן תוכלו לקרוא כיצד ניתן לשקם את הפה בעזרת תותבות, שתלי שיניים ותותבות על שתלים. טיפולים מורכבים ויקרים שכאלה חשוב לעבור אצל מומחים ולא אצל רופאים כלליים! לגבי חסכון בכסף אנחנו כבר נעזור, מלאו פרטים בטופס וקבלו רק הצעות משתלמות.

שימו לב

אם חסרות לכם שיניים בפה הגעתם למקום הנכון. כאן תוכלו לקרוא כיצד ניתן לשקם את הפה בעזרת תותבות, שתלי שיניים ותותבות על שתלים. טיפולים מורכבים ויקרים שכאלה חשוב לעבור אצל מומחים ולא אצל רופאים כלליים! לגבי חסכון בכסף אנחנו כבר נעזור, מלאו פרטים בטופס וקבלו רק הצעות משתלמות.


תותבות או שתלים?

פרמטר שיניים תותבות שתלים דנטליים
עצם הלסת ייתכן אובדן עצם עם הזמן שיוביל למראה שקוע של הפנים מסייעים לגרות ומעבירים כוחות אל העצם וכך משמרים את כמות העצם ומונעים שקיעה של הפנים
תמיכה תותבת יושבת על גבי רקמה רכה, עשויה לזוז או להישלף בעת פונקציה מקובע לעצם הלסת
אריכות משמשות בממוצע 5-7 שנים פתרון לטווח ארוך
עלות פחות יקר יקר יותר, אך יש תמורה טובה יותר למחיר כיוון שהשרידות היא לאורך שנים רבות
תחושה לוקח זמן להסתגל, עשוי להרגיש מלאכותי מרגיש ומתפקד בדומה לשיניים טבעיות
מראה אם התותבות אינן מותאמות זה עשוי להשפיע על מבנה הפנים, או להשתחרר – ולהשפיע על המראה דומות יחסית לשיניים טבעיות, מספק תמיכה ללחיים ולשפתיים
תחזוקה יש צורך להסירן באופן קבוע כדי לנקות אותן, ולהסירן בלילה לשם שמירה על בריאות הרקמות היגיינה אוראלית בדומה לשיניים טבעיות
דיבור עשוי להשפיע על הדיבור בעת תקופת ההסתגלות, או אם לא מתוכנן היטב אין השפעה
אכילה מומלץ להימנע ממאכלים קשים או דביקים מסייע לשחזר את יכולת הלעיסה (פחות הגבלות אכילה לעומת חסר שיניים או תותבות)
פולשניות אין צורך בניתוח פעולה כירורגית, לעיתים מתבצעת בשלב אחד או בשני שלבים. בנוסף לעיתים יש צורך בפעולות כירורגיות משלימות כמו השתלת עצם או הרמת סינוס וכדומה

יתרונות וחסרונות של תותבות

יתרונות:

  • בסיס התותבת מדמה את צבע החניכיים בקירוב רב.
  • ניתן להגיע למראה טבעי - כיוון שיש מגוון של צבעים וצורות של שיניים מלאכותיות לתותבות.
  • נגישות יותר מבחינה כלכלית בייחוד אם חסרות שיניים רבות שיש להשלים.
  • תהליך לא פולשני שאינו מצריך כירורגיה.
  • ניתן לבצע התאמות בעת הצורך - לדוגמא להפוך תותבת חלקית לתותבת שלמה.
  • תכנון והתאמה טובה של תותבות יכולות להחזיר את התמיכה ללחיים והשפתיים וכן להחזיר גובה לפנים (מונע מראה של פנים שקועות).

חסרונות:

  • מראה פחות טבעי לעומת שתלים דנטליים, כיוון שחושפים בסיס אקריל ולא רקמת חניכיים טבעית.
  • יש צורך להסיר את השיניים התותבות לצורך ניקוי באופן קבוע ובלילה לשם בריאות הרקמה הרכה.
  • שיניים תותבות יכולות להישלף ולזוז ממקומן בעת תפקוד, בייחוד לאחר שימוש במשך מספר שנים בעקבות שינויים בעצם הלסת שנהיית שטוחה יותר ומשפיעה על האחיזה. דבקים לשיפור אחיזת התותבת מהווים פתרון זמני בלבד.
  • תפקוד - לחלק מהאנשים קשה להסתגל לדיבור או אכילה עם תותבות, לעיתים נדרשת החזקה של התותבת במקומה באמצעות שרירים בעת תפקוד. ישנן הגבלות תזונתיות לדוגמא, לא ניתן לאכול מאכלים קשים או דביקים עם תותבות.
  • מלכודת מזון - אוכל נוטה להיתקע מתחת או בשולי תותבות מה שמעלה את הסיכון למחלת חניכיים או עששת במקרים שמדובר בתותבת חלקית ונותרו שיניים בקשת.
  • שבריריות - תותבות עשויה להישבר אם הן נופלות.
  • יש צורך להחליף תותבות כל 5-7 שנים בממוצע (זמן קצר יותר משמעותית לעומת שיקום על גבי שתלים).
  • יש אנשים שלא מסוגלים להסתגל למחשבה של שיקום נשלף.
  • במקרה של תותבת חלקית הנתמכת על גבי שיניים נותרות בקשת, זה עשוי להחליש את השיניים אשר משמשות לאחיזת התותבת כיוון שייתכן צורך בביצוע התאמות (הכנת מקום לוו וכדומה) כדי שיוכלו לתמוך בתותבת.

גורמים נוספים שיש לשקול בהחלטה

שרידות - שתלים שמתוחזקים בצורה נכונה יכולים לשרוד שנים רבות ואף כל החיים ולכן למרות שבטווח הקרוב הם עולים יותר ייתכן שבטווח הרחוק הם דווקא זולים יותר, כיוון שתותבות יש להחליף כל 5-7 שנים בממוצע בעקבות שינויים של העצם והרקמה הרכה כאשר חסרות שיניים ואין שתלים אשר משמרים את כמות העצם (על ידי גירוי של העצם- באמצעות כוחות הלעיסה המופעלים על השיקום ומועברים דרך השתל אל העצם, כאשר עצם לא מתפקדת יש אטרופיה). כאשר תותבת אינה מותאמת היא אף יכולה להאיץ את אובדן העצם והרקמות הרכות.

תחזוקה והיגיינה - יש לנקות את התותבות בצורה קפדנית כל יום. שיקום קבוע על גבי שתלים ניתן לבצע היגיינה באותה צורה שבה מבצעים עבור שיניים טבעיות כולל צחצוח פעמיים ביום והעברת חוט דנטלי לפחות פעם ביום.

פונקציונאליות ותחושה בפה - שתלי שיניים נראים ומתפקדים בצורה דומה מאוד לשיניים טבעיות, לעומתן שיניים תותבות עשויות להרגיש שונה - יותר גדולות, בעלות נפח גדול יותר. תותבת עשויה להישלף בעת דיבור או אכילה, לעומת זאת שיקום על גבי שתלים אינו זז לחלוטין והוא מקובע ללסת. שתלים מאפשרים ללעוס את האוכל לחתיכות קטנות וכן משאירים את החיך ללא כיסוי - שני הדברים הללו מסייעים לחוש בצורה טובה יותר את הטעם של המזון, דבר שהוא קשה יותר עם תותבות בהן האכילה פחות יעילה ופעמים רבות כאשר יש תותבת בלסת העליונה יש כיסוי של החיך (בחיך יש הרבה בלוטות טעם). שתלים יכולים למנוע תזוזה של שיניים סמוכות לאזור החסר וכן הם אינם מצריכים תמיכה משיניים סמוכות. לעומת זאת במקרה של תותבת חלקית, ייתכנו שינויים והתאמות המבוצעים לשיניים המאחזות (השיניים התומכות בתותבת באמצעות ווים או מחברי דיוק) שעשויים להחליש את השיניים הללו.

 

 


הבדלים במחירי הטיפול

עלויות הטיפול משתנות כתלות בגורמים רבים בין היתר: מיקום המרפאה, החומרים, ניסיון הרופא, מומחיות הרופאים המטפלים במרפאה (אם בכלל), טיפולים מקדימים, ועוד. העלות הממוצעת של תותבת שלמה נעה בין 1,500 ל- 7,100 ש״ח ולעיתים אף מעבר לכך. תותבות חלקיות נעות בין 1,500 ל- 5,200 ש״ח ויותר, עלותן הממוצעת היא 3,000 ש״ח.

במקרה של שתלים בשיניים המחיר משתנה גם כתלות בכמות השיניים החסרות ובכמות השתלים הנדרשים, ניתן למקם תותבת נתמכת שתלים באמצעות 2 או 4 שתלים. העלות של השלמת שן חסרה בודדת באמצעות שתל נעה בין 1,500 ש״ח ועד ל- 3,000 ש״ח והשיקום על גבי השתל יכול לנוע בין 1000 - 3,000 ש״ח ואף יותר והכל בהתאם לסוג השתל (אמריקאי, אירופאי, ישראלי, קצר, ארוך, למחוסרי עצם וכדומה) ולסוג השיקום (בעיקר הכוונה היא לאיזה כתרים מתאימים לשתלים כגון חרסינה, זירקוניה, אימקס וכדומה). כדי לקבל הערכת מחיר מלאה תצטרכו להגיע לבדיקה מקיפה אצל רופא השיניים.

אופציות טיפוליות על גבי שתלים מלבד כתר על גבי שתל בודד כוללות: שני שתלים אשר יכולים לתמוך בגשר להשלמה של 3/4 שיניים חסרות, תותבת קבועה על גבי שתלים (שיטת “הכל על 4”) או תותבת נתמכת שתלים.

שיטת all on 4 - היא שיטה שבה מחברים תותבת בצורה קבועה ל- 4 שתלים כדי להשלים קשת שיניים חסרה. בטכניקה זו השתלים הקדמיים ממוקמים בזווית מאונכת לעצם ואילו השניים האחוריים (אחד בכל צד) ממוקמים בזווית של 45 מעלות כדי למקסם את כמות העצם שתעטוף את השתל ותעגן אותו במקומו.


סיכום

שתלים דנטליים הם הטיפול המוביל להשלמת שיניים חסרות כיוון שהם מחליפים את שורשי השיניים החסרות ומסייעים לשמר את כמות העצם והרקמה הרכה המכסה אותם, בנוסף הם מספקים את התוצאות האסתטיות הכי טובות. לעומת זאת התקנת שיניים תותבות עשויה להיות מסובכת, לדרוש הסתגלות ולהצריך התאמות, כמו כן יש להחליפן כל כמה שנים (יותר קצרות טווח לעומת שתלים המתוחזקים בצורה נאותה). יחד עם זאת יש מקרים שבהם תותבות היא האופציה הטובה ביותר, לא כל המטופלים יכולים לקבל שתלים דנטליים.

ישנן מגוון גורמים שבגינם לא ניתן לבצע שתלים דנטליים ויש לבחור באופציה של תותבות, בין היתר: מטופלים שאינם יכולים או לא רוצים לעבור פרוצדורה כירורגית. מעשנים כבדים - עישון מפחית משמעותית את סיכויי ההצלחה והשרידות של שתלים. חולים סיסטמיים (סוכרת, דיכוי חיסוני ועוד), או מטופלים הנוטלים תרופות מסוימות (כגון ביספוספונטים ועוד) אינם יכולים לעבור השתלה של שתלים דנטליים. שתלים דנטליים עשויים להיות יקרים יותר בייחוד במקרה של מספר שיניים חסרות אך הם מאפשרים תפקוד ואיכות חיים גבוהה יותר, כמו כן שרידות לטווח ארוך גבוהה יותר בהשוואה לתותבות כל עוד מקפידים על תחזוקה נאותה.