לחצו כאן להשוואת מחירים
banner
prescription

תותבות שלמות

prescription

תותבות שלמות נועדו להשלים קשת שיניים חסרה (כאשר חסרות כל השיניים בקשת). תותבות שלמות יכולות להשלים שיניים חסרות בלסת העליונה (מקסילה) או בלסת התחתונה (מנדיבולה) או בשתיהן. אובדן או חוסר של שיניים יכול לנבוע בשל גורמים מגוונים, בין היתר גורמים אלו כוללים: חוסר שיניים מולד, טראומה, מחלה, הזנחה דנטלית ועוד. כמו כן מצב סוציואקנומי משפיע על הבריאות האורלית. גיל מבוגר אינו גורם לאובדן שיניים, אך אובדן השיניים שכיח יותר בגילאים מבוגרים יותר. אחוז המטופלים מחוסרי משנן הינו במגמת ירידה בעשורים האחרונים ביחס לכלל האוכלוסייה אולם כמות המטופלים מחוסרי משנן גדלה בשל הגידול באוכלוסיה הכללית וההתקדמויות ברפואה המודרנית אשר מאפשרת תוחלת חיים ארוכה יותר.

כתוצאה מכך ישנה חשיבות גדולה לספק אופציות טיפוליות להשלמת משנן חסר. על אף ששתלים מהווים את הסטנדרט, ייתכן שבאוכלוסייה זו טיפול באמצעות שתלים לא מתאים בשל מגוון סיבות כגון: סיבות בריאותיות, יכולת כלכלית ועוד. בהתחשב בכך שצפויה עלייה בכמות המטופלים מחוסרי משנן בעקבות הגידול באוכלוסיה, תותבות ימשיכו להיות טיפול הכרחי וחשוב ברפואת השיניים המודרנית.

שימו לב

אם חסרות לכם שיניים בפה הגעתם למקום הנכון. כאן תוכלו לקרוא כיצד ניתן לשקם את הפה בעזרת תותבות, שתלי שיניים ותותבות על שתלים. טיפולים מורכבים ויקרים שכאלה חשוב לעבור אצל מומחים ולא אצל רופאים כלליים! לגבי חסכון בכסף אנחנו כבר נעזור, מלאו פרטים בטופס וקבלו רק הצעות משתלמות.


כיצד תותבות שלמות נשארות במקומן?

שיניים תותבות שלמות מוחזקות במקומן באמצעות וואקום ושליטה שרירית. הוואקום נוצר באמצעות כוחות שפועלים על הרוק בין שני משטחים - החניכיים ובסיס התותבת (בדומה למצב שקשה לנתק משטח דק ממשטח רטוב), אך כיוון שהפה אינו שטוח, מעט קשה יותר להשיג את אפקט הוואקום. מטופלים בעלי אנטומיה מועדפת כגון אנטומיה טובה של הרכסים, כמות טובה של רוק ותותבות שמיוצרות באופן נכון יהנו מוואקום טוב של התותבת. לוקח מספר ימים לאפקט זה להתפתח במקרה של תותבת שיניים חדשה.

שימו לב

אם חסרות לכם שיניים בפה הגעתם למקום הנכון. כאן תוכלו לקרוא כיצד ניתן לשקם את הפה בעזרת תותבות, שתלי שיניים ותותבות על שתלים. טיפולים מורכבים ויקרים שכאלה חשוב לעבור אצל מומחים ולא אצל רופאים כלליים! לגבי חסכון בכסף אנחנו כבר נעזור, מלאו פרטים בטופס וקבלו רק הצעות משתלמות.


שיטות ייצור תותבות

מאז המאה ה- 19 ייצור תותבות נעשה באמצעות שימוש בכרכובי שעווה, העמדת שיניים בשעווה ושיטות של שעווה נעלמת, שבסופה השעווה מוחלפת בחומר שממנו מיוצר בסיס התותבת. החומר הנפוץ ביותר מאז שנת 1930 ועד היום אשר משמש ליצירת בסיס של תותבות הינו חומר רזין אקרילי Polymethylmethacrylate - PMMA. בנוסף, יצירת התותבות במעבדה לא השתנה רבות מאז 1930. השינוי הכי משמעותי בייצור התותבות הוא בצורת הזרקת ה- PMMA לעומת השיטות הקונבנציונליות שכוללות טכניקה של יצירה תחת לחץ.

שיטת הזרקת ה- PMMA מייצרת דיוק ויציבות גבוהה יותר וכן פני שטח חלקים יותר. שינוי נוסף שהתרחש ביצירת תותבות על בסיס אקריל התרחש בשנת 2002 עם הכניסה לשוק של Eclipse שהינה מערכת של חומר רזיני תרמופלסטי מוקשה אור של חברת Dentsply. מערכת זו מחליפה את השיטה המסורתית של השעווה הנעלמת. חלק מיתרונות השיטה: אין שימוש במונומר, פחות התכווצות נפחית בעת ההתקשות בהשוואה ל- PMMA מסורתי. ניתן לייצר מחומר זה בסיס תותבת שקוף או בצבע הרקמה הרכה. השיטה דורשת ציוד מיוחד כגון תנור מיוחד, וכמו כל שיטה טכנולוגית חדשה ישנה עקומת למידה עבור הרופא וטכנאי השיניים.


התהליך הקליני

על אף שהצעדים עשויים להשתנות מעט מרופא לרופא, השיטה הכללית של הכנת שיניים תותבת לא השתנה משמעותית במשך השנים. המטרה הכללית של התותבת נותרה זהה, והיא הרכבת תותבת שיניים אשר תספק תמיכה, אחיזה ויציבות. כדי להשיג תמיכה טובה של התותבת, המטבע צריך לתפוס במדויק את המצב בפה (כולל העצם התומכת והרקמות הרכות). אחיזה תלויה ביצירת איטום שולי. ואילו יציבות היא תוצאה של סגר ויחס בין הלסתות. התהליך הקליני כולל סדרה של פגישות כדי להכין תותבת שלמה למטופל, סדר הפגישות הכללי הינו:

  • פגישה ראשונה- בדיקה, אבחון ומטבעים ראשוניים ליצירת כף אישית.
  • פגישה שנייה- לקיחת מטבעים שניוניים באמצעות כפות אישיות שיוצרו במעבדה.
  • פגישה שלישית- קבלת כרכובי שעווה לקביעת כלל המאפיינים של התותבות ובחירת שיניים.
  • פגישה רביעית- קבלת העמדת שיניים בשעווה לבדיקה, לאחר תיקונים והתאמות שולחים למעבדה ליצירת תותבת שיניים סופית.
  • פגישה חמישית- מסירה של התותבת הסופית.

שיניים מלאכותיות לתותבות

לא כל התותבות הן אותו הדבר, ישנם חומרים שונים המשמשים ליצירת התותבות, עיקר השוני הוא בשיניים המלאכותיות. יחד עם התקדמויות ופיתוחים בחומרי בסיס התותבת ושיטות הייצור, יצרנים ממשיכים לפתח ולשפר את השיניים מבחינת תכונות מכאניות ואסתטיות.

חברת VITA הוסיפה לאחרונה סדרת שיניים תותבות המכונה MFT - מולטיפונקציונאליות המתווספת לסדרות הקיימות של שיניים תותבות שלהם Physiodens ו- Vitapan. סדרות שיניים אלו מיוצרות בשכבות מ- PMMA מצולב בקשרים משולשים ושילוב של רזין מיקרופילי אשר משפרים את העמידות כנגד שחיקה. יצרנים אחרים הכניסו את הקומפוזיטים הננו-היברידים לתהליך יצירת השיניים התותבות (שיניים אלו מתחברות לבסיס תותבת מאקריל באמצעות חומר קישור), דוגמאות לסדרת שיניים מלאכותיות כאלו הן של חברת Ivoclar Vivadent ומכונות Phonares.

השיניים מסדרת MFT של חברת VITA מספקות לשיניים התותבות מראה טבעי, הן נבנות בשלוש שכבות ומספקות אופלסנטיות, טרנסלוצנטיות והחזר אור שמשווה לשיניים מראה טבעי, בשילוב עם צורה (מורפולוגיה) ומאפיינים של שיניים טבעיות המשווים לכל שן מראה צבע עשיר וטבעי. מתאר מעט קמור של המשטח הלביאלי (המשטח החיצוני של כל שן הפונה כלפי השפה) מאפשר להגביר את תמיכת השפה ולשפר את הרמוניית הפנים. המתאר הפלטינלי (המשטח החיצוני של כל שן הפונה כלפי החיך) מחקה את המשטחים של שיניים טבעיות ובכך משמר את היכולות הפונטיות של המטופל. צווארי השיניים מעט מורחבים משווים למרווח הבין שיני מראה התואם את גיל המטופל. בנוסף, סדרת השיניים MFT מאפשרת תפקוד מעולה (ניתן להעמיד את השיניים האחוריות בסגר קונבנציונאלי או בסגר לינגואלי).

חברה נוספת שמייצרת שיניים תותבות בעלות מראה טבעי הינה Ivoclar Vivadent אשר משתמשת בטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי להבטיח נוחות ועמידות גבוהה לשחיקה במשך שנים. השיניים התותבות של חברה זו מאפשרות התאמת השיניים למאפיינים הייחודים של כל מטופל על בסיס מבנה הפנים שלו, אופיו וכמובן העדפותיו.


שיניים תותבות טבעיות או מלאכותיות?

אתם ודאי תוהים מדוע חלק מן התותבות נראות כל כך טבעיות ואילו לתותבות אחרות יש מראה מלאכותי בולט. ישנם שלושה גורמים עיקריים המשפיעים על מראה התותבת: צורת השיניים, מרקם וצבע השיניים ומיקום ועמדת השיניים. השיניים של חברת Ivoclar Vivadent נראות טבעיות כיוון שצורתן וצבען מותאמות לפי מין, גיל ומחמיאות לגיל ולאישיות של המטופל.

כתלות בצרכים של כל מטופל, הצוות המטפל יכול לבחור מבין מגוון צורות וחומרים, כמו אקריל רזיני עמיד או קומפוזיט ננו-היברידי אשר עמיד לשחיקה, שברים, סדקים והכתמות. טכנולוגיית יצירת השיניים היא בשכבות, דבר זה שמשווה לשיניים מראה טבעי בשל העומק שנוצר.

סדרת השיניים Phonares של חברה זו מיוצרת מחומר קומפוזיטי ננו-היברידי עמיד במיוחד אשר מספק עמידות גבוהה יותר לשחיקה בהשוואה לשיניים אקריליות. שיניים אלו הן בעלות מראה טבעי במיוחד הודות לפילרים קרמיים הקיימים בחומר ומחזירים אור בדומה לשן טבעית וצורת השיניים אשר מדמה שיניים טבעיות.


תותבות שלמות מסוג תותבות על

תותבות על הן תותבות הנתמכות על גבי שתלים או גדמי שיניים. היתרונות של שתלים דנטליים במטופלים מחוסרי משנון כוללים בין היתר: שמירה על כמות העצם, וכתוצאה מכך שמירה על מיקום חיבורי השרירים. תמיכה, אחיזה ונוחות מוגברת של התותבת. יכולת לעיסה משופרת ושיפור בביטחון המטופל בתותבת - יתרון פסיכולוגי.

היתרונות הללו הם בעלי פוטנציאל לשפר את איכות החיים של מטופלים עם תותבות. תותבות על הנתמכות שתלים, כוללות השתלת שתלים בודדים (בדרך כלל בלסת תחתונה ממקמים שני שתלים בעמדת הניבים) אשר מחזיקים את התותבת במקומה, מגבירים את הנוחות והיציבות של התותבת ומחליפים את הצורך בשימוש בדבק להחזקת התותבות. אל השתלים מחברים מחבר (ישנם מספר סוגי מחברים שונים), אליו מתאימים ומחברים את התותבת. תותבות על גבי שתלים משפרות את התפקוד הלעיסי ומגבירות את שביעות רצון המטופל מהתותבת.


סיכום

כמות המטופלים מחוסרי המשנן תמשיך לעלות, מטופלים אלו מחפשים פתרונות להשלמת השיניים החסרות. במקרים רבים לא ניתן לטפל במטופלים אלו באמצעות שתלים דנטליים ולכן נסיון וידע בתחום שיניים תותבות שלמות הוא הכרחי כדי לספק למטופלים אלו פתרון. תחום התותבות ממשיך להתקדם ולהתפתח מבחינת החומרים והשיטות כדי לספק למטופלים את הפתרון הטוב ביותר ולהחזיר להם את חיוכם ותפקודם.