לחצו כאן להשוואת מחירים
banner

משך ההליך- עד חצי שעה למפגש
מספר טיפולים- בהתאם לליקוי בסגר
מחיר- 4,500 עד 18,000 ש״ח
הסתגלות למתקן- ימים ספורים

טיפולי אורתו מתאימים למגוון בעיות סגר, רק לאחר בדיקה מקיפה הכוללת צילומים ייעודיים יקבעו את התאמת הטיפול הנכון למטופל.

מנשך עמוק או פתוח

משך ההליך- עד חצי שעה למפגש
מספר טיפולים- בהתאם לליקוי בסגר
מחיר- 4,500 עד 18,000 ש״ח
הסתגלות למתקן- ימים ספורים

טיפולי אורתו מתאימים למגוון בעיות סגר, רק לאחר בדיקה מקיפה הכוללת צילומים ייעודיים יקבעו את התאמת הטיפול הנכון למטופל.

מנשך עובר אנכי Overbite הוא מצב בו קיימת חפיפה בין השיניים הקדמיות העליונות לתחתונות. זהו מצב דיי נפוץ, בו השיניים העליונות מרוחקות או נמצאות קדמית ביחס לשיניים התחתונות ויוצרות בעיות של מנשך עובר אנכי כאשר יש כיסוי גדול - לליקוי הסגר קוראים מנשך עמוק וכאשר אין בכלל כיסוי המינוח המקצועי הוא מנשך פתוח. למרבה המזל רופאי השיניים למדו במשך דורות כיצד לתקן ולטפל במנשך עובר אנכי אשר מהווה את הסיבה השנייה בשכיחותה שאנשים בוחרים לעבור יישור שיניים באמצעות סמכים. אם יש לכם מאלאוקלוזיה (סגר לא תקין), ייתכן ותזדקקו לסמכים (קוביות), קשתיות שקופות נשלפות (אינויזליין או איירוק) או ניתוח כדי לתקן אותה.

חשוב שתדעו

מנשך עובר אנכי (מנשך עמוק ומנשך פתוח) היא תופעה אורתודנטית נפוצה שאפשר לטפל בה היטב כאשר ״תופסים״ אותה בזמן ולכן מומלץ להגיע לייעוץ עם אורטודנט מומחה כבר בגיל צעיר מאוד (מגיל שש ולעיתים מוקדם יותר) על מנת לטפל בה בזמן ועוד לפני שהתופעה מחריפה וקשה לטיפול.


מהו מנשך עובר אנכי (Overbite)?

ההגדרה של מנשך עובר אנכי מתייחסת לחפיפה ורטיקלית בין השיניים העליונות והתחתונות הקדמיות. אם החפיפה היא אופקית זה נקרא מנשך עובר אופקי, מצב זה גורם לשיניים העליונות הקדמיות לבלוט. כאשר החפיפה האנכית היא של 2-4 מ”מ או 30% מגובה השיניים התחתונות, זה נחשב לחפיפה אנכית תקינה. מנשך עמוק הוא מצב שבו החפיפה היא 4-6 מ”מ או יותר. במקרה של מנשך עמוק חמור מאוד השיניים העליונות הקדמיות מכסות לגמרי את התחתונות ואף מגיעות עד לחניכיים בלסת התחתונה. מנשך עובר אנכי יכול להיות מלווה גם במנשך עובר אופקי כך שהשיניים העליונות בולטות קדימה ומכסות יותר מדי את השיניים התחתונות.

גורמים למנשך עובר אנכי - ישנן מגוון תופעות שעלולות לגרום למנשך עובר אנכי, בין היתר: גנטיקה, לסת שלא התפתחה כמו שצריך, מציצת אצבע בילדות, שימוש יתר בבקבוק או מוצץ בילדות, תופעה המכונה דחיפת לשון, כסיסת ציפורניים וגם לעיסה של חפצים כמו עפרונות או עטים.

סוגי מנשך עובר אנכי - ישנם שני סוגי מנשך עובר אנכי, דנטלי וסקלטלי (שלדי). מנשך עובר אנכי סקלטלי נוצר בשל אי-רגולריות בהתפתחות עצם הלסת. לעומת זאת מנשך עובר אנכי דנטלי נוצר כאשר יש בעיות בבקיעת שיני חלב או שיניים קבועות, במצב של צפיפות שיניים או כאשר מופעל על השיניים לחץ למשל ע”י מציצת אצבע. מנשך עובר אנכי מתרחש כאשר השיניים הקדמיות בלסת העליונה מכסות את השיניים התחתונות, לעומת זאת מנשך הפוך (מנשך אנכי שלילי) מתרחש כאשר השיניים התחתונות הקדמיות מכסות את השיניים העליונות. מנשך הפוך מכונה גם פרוגנטיה, ישנן מגוון בעיות הקשורות לכך, ומגוון טיפולים כפי שתראו בהמשך.

חשוב שתדעו

מנשך עובר אנכי (מנשך עמוק ומנשך פתוח) היא תופעה אורתודנטית נפוצה שאפשר לטפל בה היטב כאשר ״תופסים״ אותה בזמן ולכן מומלץ להגיע לייעוץ עם אורטודנט מומחה כבר בגיל צעיר מאוד (מגיל שש ולעיתים מוקדם יותר) על מנת לטפל בה בזמן ועוד לפני שהתופעה מחריפה וקשה לטיפול.


האם מנשך עובר אנכי הוא דבר רע?

ברגע שאתם יודעים על המצב ואחרי שעברתם אבחון מקצועי, הצעד הבא הוא להבין האם הבעיה ממנה אתם סובלים מחייבת טיפול אורתודונטי. האורתודנט יסייע לכם לבחור בטיפול הנכון עבורכם על בסיס הצרכים שלכם. סובלים ממנשך בעייתי? אתם עשויים לחוות כאבי פנים או כאבי ראש כתוצאה ממנשך עמוק אשר דוחף אחורה את הלסת התחתונה ולוחץ על אספקת הדם והעצבים בלסת התחתונה. ישנן מגוון סיבות מדוע תיקון מנשך עובר אנכי הוא רעיון טוב שכן מנשך עובר אנכי לא מטופל עשוי לגרום לבעיות הבאות: היגיינה אורלית לקויה, שחיקת שיניים מהירה, כאבים בפנים, בעיות דיבור, מבנה פנים חריג ועוד.

אם אתם מתלבטים בין אפשרויות הטיפול למנשך עובר אנכי עבור ילדיכם ואתם תוהים אם שווה להעביר אותו את כל הדרך הארוכה הזו. זכרו שרוב המקרים, ככל שהתיקון נעשה בגיל צעיר יותר כך התיקון יהיה טוב ומהיר יותר. התיקון אצל מבוגרים עשוי להיות קשה יותר כיוון שעצם הלסת ושורשי השיניים סיימו להתפתח. התקנת סמכים אורתודונטיים, ניתוח ולאחר מכן התקנת פלטות קיבוע לתיקון מנשך עובר אנכי עשוי להישמע מאוד מפחיד, אך היתרונות של תיקון המצב עולים על חוסר הנוחות הזמנית במהלך הטיפול. הטבלה הבאה תסייע לכם להבין האם המנשך עובר אנכי שלכם תקין או חריג והאם דרוש טיפול ואיזה:

סוג מנשך עובר אנכי גודל החפיפה גורם מצריך יישור באמצעות סמכים מצריך ניתוח?
נורמלי 2 עד 4 מילימטר בדרך כלל דנטלי לא סביר מאוד לא סביר
עמוק 4 עד 8 מילימטר דנטלי או סקלטלי סביר מאוד לא סביר
חמור 9 מילימטר ומעלה דנטלי או סקלטלי כן סביר
 

 


דרכים לטפל במנשך עובר אנכי

כשאתם מגלים לראשונה שיש לכם מנשך עמוק, טבעי שתהיו מודאגים ותרצו לדעת כיצד לתקן את המצב. הדבר הראשון שאתם צריכים להבין הוא שמנשך עובר אנכי של 2-4 מ”מ הוא נורמלי, כך שלא צריך לדאוג אם השיניים העליונות שלכם חופפות מעט את השיניים התחתונות. במקרים אחרים הדורשים טיפול, רופא השיניים יוכל להמליץ לכם על אפשרויות שונות לתיקון המנשך, כתלות בחומרת המצב והסיבה שבגללה הוא קיים.

טיפול באמצעות סמכים אורתודנטיים - סמכים אורתודנטיים הם דרך יעילה ליישר את השיניים ולטפל במנשך עובר אנכי (Overbite). הטיפול על ידי סמכים הוא אפקטיבי כאשר אחריו משמרים את המצב עם פלטת קיבוע. הטיפול באמצעות סמכים יכול לארוך בין שנה לשנתיים ולעיתים אף יותר. קיימת אפשרות לעבור את ההליך עם סמכים שקופים שפחות בולטים לעומת סמכים מתכתיים מסורתיים. בקשו מהרופא המטפל לראות תמונות לפני ואחרי של תיקון מנשך עובר אנכי באמצעות סמכים. לאחר שתראו את ההבדלים ואת השיפור המשמעותי שהושג בהליך, המוטיבציה שלכם לטיפול תגדל ותוכלו לסבול את האי נוחות הזמנית לשיפור דרמטי של החיוך.

טיפול באמצעות יישור שיניים שקוף ונשלף - קשתיות שקופות הן הרבה פחות בולטות לעומת סמכים (גם אם הסמכים הם שקופים וקרמיים). יישור שיניים בשיטת Invisalign או איירוק באמצעות קשתיות שקופות היא שיטה יעילה לטיפול במקרים קלים עד בינוניים של מנשך עובר אנכי. על אף היותם כמעט בלתי נראות, הקשתיות מפעילות כוחות גדולים להזזת השיניים לעמדה נכונה יותר, ומסוגלות להפוך מנשך עמוק למנשך תקין. בדרך כלל המטופלים נדרשים להחליף קשתית כל שבועיים. יישור שיניים שקוף עשוי להיות מהיר יותר לעומת סמכים, כאשר היתרון העיקרי של השימוש בקשתיות שקופות הוא העובדה שהקשתיות הן כמעט ובלתי מורגשות ונראות. השיטה פופולרית במיוחד בקרב מבוגרים שרוצים לשמר מראה מקצועי ואוהבים את הגמישות שבקשתיות לעומת סמכים כיוון שהן ניתנות להוצאה לפני אירועים מיוחדים לדוגמא.

ניתוח אורתוגנטי - אם הלסת התחתונה נמצאת אחורית מדי בשל בעיות סקלטליות, לעיתים נדרש ניתוח כירורגי לתיקון עמדת הלסת, ניתוח זה נקרא ניתוח אורתוגנטי. כאשר המנדיבולה (הלסת התחתונה) קטנה או שלא התפתחה כמו שצריך, ניתוח יכול לשפר את המצב. אתם צריכים לצפות לשינויים קלים בפניכם לאחר הניתוח. הטיפול במנשך עובר אנכי באמצעות ניתוח בדרך כלל כולל אחד או יותר מהבאים: עקירת שיניים מסוימות, מיקום מחדש של הלסת, הכנסת ברגים, הנחת פלטות מסביב ללסת. כל הניתוח נעשה בתוך חלל הפה כך שלא יוותרו צלקות חיצוניות. מטופלים נדרשים להישאר להשגחה של לילה אחד בבית החולים לאחר הניתוח, ולקחת לפחות שבועיים חופשת מחלה. עבודה אורתודונטית נוספת מתבצעת לאחר הניתוח כדי להנחות את השיניים לעמדה מיושרת.

פלטת קיבוע - פלטת קיבוע מסייעת לשמור על שיניים בעמדתן. במקרים מסוימים (בעיקר במקרים מאוד קלים) ניתן לטפל במנשך עובר אנכי באמצעות פלטה נשלפת. זה עובד בצורה דומה לסמכים ע”י הזזה איטית של השיניים לעמדה תקינה. גם אם סיימתם טיפול אורתודנטי דעו שזה הכרחי ללבוש פלטת קיבוע בסיום ההליך וזאת כדי למנוע מהשיניים לחזור לעמדתם הישנה.

רסן לשיניים - רסן משמש רק במקרים של מנשך עובר אנכי חמור. רסן נחבש בדרך כלל בבית, ורק עבור ילדים כיוון שהרסן עובד כאשר הלסת עדיין גדלה.