לחצו כאן להשוואת מחירים
banner

משך ההליך- 3 חודשים עד שנתיים
מספר טיפולים- עד 24 מפגשים
כמה עולה?- בהתאם לאופי הטיפול
תוצאות- קבועות

יישור שיניים לילדים מתאים כבר לילדים בגיל 3 ומעלה וזאת עקב בעיות וליקויי סגר.

יישור שיניים לילדים

משך ההליך- 3 חודשים עד שנתיים
מספר טיפולים- עד 24 מפגשים
כמה עולה?- בהתאם לאופי הטיפול
תוצאות- קבועות

יישור שיניים לילדים מתאים כבר לילדים בגיל 3 ומעלה וזאת עקב בעיות וליקויי סגר.

האגודה הישראלית ליישור שיניים (או בשמה המקצועי - האגודה לאורתודונטיה) ממליצה להפנות ילדים למומחה ליישור שיניים (אורטודנט) כבר מגיל צעיר מאוד (החל מגילאי 6 עד 9) ובמצבים מסויימים אף מגיל צעיר בהרבה וזאת כאשר ישנן בעיות אותודונטיות עליהן נעמוד בהמשך המאמר. נשאלת השאלה מתי צריך להתחיל טיפול אורתודונטי בילדים וגם האם רצוי להקדים את הטיפולים לשלבים מוקדמים במיוחד או אולי להמתין עד שהשיניים יתחלפו? מיד בהמשך המאמר נסקור את ארבעת שלבי המשנן אצל ילדים.

חשוב שתדעו

האגודה הישראלית לאורתודונטיה ממליצה על בדיקת אורתודנט החל מגיל 7 ואף מוקדם יותר החל מגיל 3 במידה ומבחינים במנשך יתר או בתת מנשך בולט או במצבים אחרים עליהם תקראו בהמשך כגון צפיפות בשיניים, הרגלים נלוזים (מציצת אצבע) ולכן מומלץ שלא להתעלם ולעבור בדיקה בזמן ועוד לפני שהבעיה מחמירה.


שלבי המשנן אצל ילדים

נהוג לחלק את התפתחות השיניים לארבעה שלבים כאשר לכל אחד מהשלבים יש טווח גיל ברור. להלן 4 שלבי המשנן אצל ילדים:

שלב המשנן הנשיר (ובאנגלית: Primary dentition) - החל מהרגע שבו בוקעת השן הנשירה הראשונה ועד אשר בוקעת השן הקבועה הראשונה. שלב זה מתחיל בגיל 6 חודשים ונמשך עד לגיל 6.

שלב המשנן המעורב והמוקדם (ובאנגלית: Early mixed dentitiony) - החל מהרגע שבו בוקעת השן הקבועה הראשונה ועד אשר בוקע ניב או מלתעה. שלב זה מתחיל בגיל 6 ונמשך עד לגיל 9.

שלב המשנן המעורב המאוחר (ובאנגלית: Late mixed dentitiony) - החל מהרגע שבו בוקע ניב או מלתעה ועד למצב שבו נושרות כל השיניים הנשירות ללא יוצא מהכלל. שלב זה מתחיל בגיל 9 ומסתיים עד לגיל 13.

שלב המשנן הקבוע (ובאנגלית: Permanent dentition) - החל מהרגע שבו נושרת השן הנשירה האחרונה. זהו השלב האחרון במשנן שלנו אשר מתחיל בגיל 13 לערך ועד בכלל.

חשוב שתדעו

האגודה הישראלית לאורתודונטיה ממליצה על בדיקת אורתודנט החל מגיל 7 ואף מוקדם יותר החל מגיל 3 במידה ומבחינים במנשך יתר או בתת מנשך בולט או במצבים אחרים עליהם תקראו בהמשך כגון צפיפות בשיניים, הרגלים נלוזים (מציצת אצבע) ולכן מומלץ שלא להתעלם ולעבור בדיקה בזמן ועוד לפני שהבעיה מחמירה.


כיצד מוגדר יישור שיניים מוקדם לילדים?

יישור שיניים מוקדם אצל ילדים הוא הליך שעשוי להתחיל כבר בשלב המשנן הנשיר או המעורב, ומטרתו להשפיע על ההתפתחות הדנטלית וזאת עוד בטרם יבקעו השיניים הקבועות. יישור שיניים לילדים מונע ומעכב ליקויי סגר, תוך כדי ניצול תהליך הגדילה המוקדם של הפנים ושתי הלסתות. יישור שיניים לילדים מונע או מצמצם את משך ההליך אותו הילד יזדקק לעבור בשלב המשנן הקבוע בעתיד. ישנם מצבים בהם למרות הטיפול המקדים ידרש המתרפא לטיפול טיפול אורתודונטי נוסף שיגיע בשלב מאוחר יותר בחיים (לרוב בשלב בו לילד יש כבר שיניים קבועות).


יתרונות וחסרונות של יישור בגיל צעיר

  • ע״י ניצול שלבי גדילת והתפתחות שלד הפנים והשיניים, אפשר למנוע בעיות ליקויי סגר ובכך לצמצם את היקף הטיפול האורתודונטי לאחר בקיעת השיניים הקבועות.

  • הטיפול המוקדם כאשר הוא מבוצע בידיים מיומנות, מצליח להשיג שיפור תפקודי ואסתטי עוד בשלב ההתחלתי של הילד. שיפור שכזה תורם רבות גם לדימוי העצמי של הילד.

  • יישור שיניים לילדים מאפשר הפחתה של הנטייה שיש למטופלים לסבול בעתיד מטראומה או מפוביה דנטלית. בגיל צעיר משיגים שיתוף פעולה טוב יותר בהירתמות לטיפול אורתודונטי ובכך החרדה בעתיד נמנעת בגלל ההתחלה של הטיפולים בגיל צעיר.

  • הסיכונים לפגיעה במשנן (אובדן חיות של השיניים, ספיגת שורשים, התפתחות של מחלה פריודונטלית ועוד) בגיל צעיר פוחתים משמעותית בהשוואה לגיל מבוגר יותר.

  • יישור שיניים לילדים יצריך לעיתים המשך טיפול בעתיד (במשנן הקבוע), עובדה שתורמת להתארכות תקופת הטיפול האורתודונטי. להתארכות והתמשכות תקופת יישור השיניים עשויה להיות השפעה לא טובה על שיתוף הפעולה שמאוד חיוני להצלחת ההליך הן מצד המתבגר והן מצד הוריו.

  • הטיפול בעידוד או עיכוב גדילת הלסתות בגיל צעיר עלול לחזור שוב בגיל ההתבגרות ולכן לעיתים ידרש המתרפא לחזור פעם נוספת על חלק מהטיפול בגיל מתקדם יותר.

  • לא כל ילד צעיר, ובעיקר הכוונה לבני נוער שאינם בוגרים מספיק ו/או כאלה שאינם מסוגלים לקחת על עצמם אחריות, מתאימים ליישור שיניים בגיל צעיר שכן ההליך מצריך נטילת אחריות ושיתוף פעולה מלא של המטופל (ולעיתים של ההורים ביחד עם המטופל) שאם לא כן הרי שהטיפול יכשל ולא רק. חוסר הקפדה על היגיינה נאותה תגביר את הנטייה לעששת שקיימת במיכשור האורתודונטי ותייצר רובד חיידקים משמעותי שיפגע בילד.

  • פיזור צפיפות אצל ילדים בגיל צעיר עשוי לגרום למצב שבו בקיעת השיניים (במשנן מעורב או מתקדם) תתעכב או תתחסם לדוגמא במצב של כליאת ניבים עליונים כתוצאה מעקירת ניבים חלביים מוקדמת ופיזור הצפיפות.

 

 


מתי צריך יישור שיניים לילדים?

ישנן מספר סיטואציות קליניות בהן רצוי מאוד להפנות את הילד לייעוץ לפני ביצוע יישור שיניים כבר במהלך השלב הראשון והשני (משנן נשיר / מעורב מוקדם). ברוב האינדיקציות הטיפול יצריך השפעה (בעזרת מכשירים אורתודונטיים) על מבנה שלד הפנים של הילד וכמובן טיפול בהרגלים נלוזים (מציצת אצבע) לפניכם מספר מצבים (בהחלט לא רשימה סגורה) המחייבים יישור שיניים לילדים:

סגר צלבי אחורי - מצב זה מתרחש בעיקר בגלל היצרות סקלטלית סימטרית בלסת העליונה. סגר צלבי אחורי נלווה לעיתים להפרעות וקשיי נשימה, חסימה של כניסת אוויר ועוד. במצב של סגר צלבי אחורי, התלוליות הבוקליות בטוחנות העליונות באות במגע עם הטוחנות התחתונות. הבעיה עשוייה להיות חד או דו-צדדית. סגר צלבי אחורי עשוי לגרום לחוסר סימטריה בפנים ולליקויים תפקודיים במפרקי הלסת. הטיפול ליישור שיניים לילדים בסגר צלבי אחורי מתמקד בהרחבה סימטרית של הלסת העליונה ע״י מכשיר הרחבה קבוע או נשלף.

סגר צלבי קדמי - מצב זה מתקיים בגלל מגע בין החותכות העליונות לתחתונות כאשר נוצר ביניהן סגר הפוך. סגר צלבי קדמי עשוי לגרום לפגיעה פריודונטלית מסביב לחותכות ובנוסף הוא עשוי להוביל להתפתחות בעייתית של שלד הפנים והלסתות כולל פגיעה תפקודית במפרקי הלסת. הטיפול ליישור שיניים לילדים בסגר צלבי קדמי יתמקד בתיקון המגעים הסגריים באמצעות הטייה של השיניים החותכות העליונות והתחתונות ע״י מיכשור אורתודונטי קבוע או נייד.

סגר מסוג Class III -מצב זה נובע כתוצאה של גדילה מואצת של הלסת התחתונה ביחס ללסת העליונה. במקרה של סגר מסוג Class III רצוי להתחיל יישור שיניים מוקדם ככל הניתן כמובן כתלות ביכולת של הילד לשתף פעולה עם ההליך. טיפול אורתודונטי מוקדם יעכב את גדילת הלסת התחתונה ויעודד את גדילת הלסת העליונה לפנים. סגר מסוג Class III מטופל ע״י מסיכת פנים או סנטרון הכולל או שאינו כולל הרחבה של הלסת העליונה.

אובר ג׳ט מוגדל / סגר קלאס II - אובר ג׳ט מוגדל (OJ) יכול להיגרם כתוצאה של הטיה לביאלית של החותכות העליונות, עם או ללא מרווחים ביניהן. ברוב המקרים, מתלווה לסיטואציה הזו הרגל של לכידת שפה תחתונה מתחת לחותכות העליונות הבולטות לפנים בזמן מנוחה או בליעה. סגר מסוג Class II עשוי להיות הגורם לתופעה, סגר קלאס 2 הוא תוצאה של לסת עליונה בולטת או לסת תחתונה שאיננה מפותחת היטב או קומבינציה בין שני המקרים. לעיתים הסיבה היא דנטלית וכוללת ליקוי בעמדת החותכות התחתונות או העליונות (או שתיהן במשולב). לגורמים הסקלטליים והדנטליים נלווים לעיתים גם הרגלים שונים היכולים לגרום לאותם שינויים. סגר מסוג Class II מטופל באמצעות עידוד גדילה של הלסת התחתונה לפנים ו/או ע״י עיכוב גדילת הלסת העליונה קדימה. כדי לטפל בתופעה יש לפנות לייעוץ בהקדם כאשר הטיפול מתבצע לרוב ע״י מכשור פונקציונאלי כגון Twin Block. משתמשים גם ברסן לשיניים (עם רצועת ראש או צוואר), לצורך עיכוב גדילת המקסילה.

ליקוי סגר מסוג צפיפות שיניים - ליקוי סגר המוגדר גם הוא כ”סוג 2” (Class II division) שמצביע על כך כי קשת השיניים העליונה קדמית לתחתונה אולם השיניים הקדמיות אינן בולטות שכן הן נמצאות בהטיה לינגואלית. צפיפות בשיניים היא למעשה תוצאה של רווח בין גודל השיניים לבין המקום הקיים על פני הרכסים האלבאולריים לבקיעת השיניים. יישור שיניים לילדים המבוצע מוקדם ככל שניתן באמצעותו ירחיבו את הלסתות ויזיזו דיסטלית/מזיאלית שיניים בקשתות ישחרר את הפער הנדרש ויאפשר בקיעת שיניים וזאת מבלי לעקור שיני חלב או שיניים קבועות.