לחצו כאן להשוואת מחירים
banner
prescription

טיפולי שיניים בסדציה

prescription

אם אתם מפחדים לעבור טיפולי שיניים בגלל חשש מכאב או אי נוחות במהלך הטיפול, טיפולי שיניים בסדציה עשויים להיות הפתרון עבורכם. בשנים האחרונות טיפולים בסדציה הפכו להיות דיי נפוצים. ישנם מגוון אופנים בהם סדציה דנטלית מתאפשרת עבור אנשים הסובלים מחרדה דנטלית או פחד (פוביה) מרופאי שיניים. אם אתם חוששים במיוחד מפרוצדורה דנטלית מתקרבת, תשאלו את רופא השיניים שלכם לגבי סדציה דנטלית. שימוש בסדציה דנטלית עשוי לגרום לכם להרגיש הרבה יותר טוב על כיסא הטיפולים במרפאה, ולא תצטרכו להיות מודאגים לגבי כאב או אי נוחות במהלך טיפול שיניים. במאמר זה נסקור באיזה תרופות משתמשים בסדציה דנטלית, בטיחות בהליך, איזה סוגי סדציה קיימים וגם כמה זמן נמשכת סדציה במהלך טיפולי שיניים.

חשוב שתדעו

צריכים לעבור טיפול שיניים מורכב ומעוניינים לסיים איתו מהר? אפשר לעבור טיפולי שיניים בסדציה ולסיים כמעט עם הכל במפגש אחד אולם חשוב שתעברו את ההליך במרפאה מסודרת שיש לה רשיונות לבצע ניתוחי שיניים בסדציה. התייעצו עם המומחים שלנו שמחזיקים את כל האישורים והרשיונות בהתאם להוראות משרד הביראות.


מהי סדציה ברפואת שיניים?

סדציה ברפואת שיניים היא תת תחום חשוב בהרדמה, אשר כוללת טווח רחב של שיטות המסייעות לרופא השיניים להרגיע את המטופל ולגרום לו להיות נינוח יותר לפני פרוצדורה דנטלית. שיטה אחת של סדציה דנטלית שבטוח שמעתם עליה היא גז צחוק. אולם, סדציה כוללת הרבה מעבר לגז צחוק ויש טווח רחב של אפשרויות עבור מטופלים הסובלים מפוביה וחרדה דנטלית. מועמדים לעבור סדציה דנטלית הם מבוגרים או ילדים החרדים מביקור אצל רופא השיניים, אנשים שלהם פחד מזריקות או מחטים, מתרפאים להם היסטוריה של טיפול דנטלי טראומטי, אנשים שאין להם את היכולת להתמודד עם ריחות או רעשים במרפאת השיניים, אנשים להם שיניים רגישות וגם מתרפאים שצריכים לעבור טיפול שיניים מורכב וארוך או כאלה שאין להם זמן וחייבים ו/או רוצים לסיים את כל הטיפולים ביום אחד בלבד.


איך מתבצעת סדציה ברפואת שיניים?

ישנן שיטות שונות לסדציה דנטלית, לכל שיטה יש מטרות ויתרונות. רופא השיניים יוכל להתאים לך את השיטה הטובה ביותר עבורך וזאת בהתאם לסיטואציה ובהתבסס על גורמים כגון: הפרוצדורה הדנטלית שצריכה להתבצע במהלך הסדציה (השתלות שיניים, הרמת סינוס, השתלת עצם וגם טיפולים ״פחות קשים״ כגון עקירות כירורגיות וטיפולים משחזרים ומשקמים אחרים שלרוב צריך לעבור הרדמה קלה), משך הפרוצדורה הדנטלית (שעה ולעיתים כאשר הטיפול מקיף וארוך גם 3 שעות ויותר שבמהלכן המטופל נכנס עם מערכת שיניים הרוסה ובסופה יוצא עם שיניים מתפקדות וחיוך חדש) ורמת החרדה ממנה סובל המתרפא.

חשוב שתדעו

צריכים לעבור טיפול שיניים מורכב ומעוניינים לסיים איתו מהר? אפשר לעבור טיפולי שיניים בסדציה ולסיים כמעט עם הכל במפגש אחד אולם חשוב שתעברו את ההליך במרפאה מסודרת שיש לה רשיונות לבצע ניתוחי שיניים בסדציה. התייעצו עם המומחים שלנו שמחזיקים את כל האישורים והרשיונות בהתאם להוראות משרד הביראות.


דרגות הסדציה

רופא שיניים יכול לבצע סדציה בכל אחת מהשיטות המתוארות לעיל, חשוב לבחור את דרגת הסדציה המינימלית המתאימה לכל מטופל לצורך ביצוע טיפול השיניים הנדרש ולכן חובה לבחור ברופא מקצועי ומנוסה בטיפולי שיניים תחת סדציה. לפני תחילת הפרוצדורה רופא השיניים צריך לבחור את שיטת הסדציה המתאימה להרגעת המטופל. חלק מהשיטות גורמות למטופלים לאובדן הכרה מוחלט, ואילו שיטות של סדציה פומית למשל (ראה הסבר בהמשך) מרגיעות את המטופלים מבלי לגרום להם להיכנס למצב של חוסר הכרה. להלן חלוקת דרגות הסדציה לשלבים, מובהר כי בכל שלב יש תתי רמות לסדציה שתינתן למטופל:

  1. טיפולי שיניים בסדציה מינימלית - המטופלים ערים אך רגועים
  2. טיפולי שיניים בסדציה בינונית - המטופלים בהכרה, אך עשויים לחוות דיבור מעורפל ואובדן זיכרון קל.
  3. טיפול שיניים בסדציה עמוקה - המטופלים הם על סף חוסר הכרה, אך ניתן להעיר אותם בכל שלב.
  4. טיפולים בהרדמה כללית או מלאה - המטופלים נמצאים בחוסר הכרה מוחלט, לטיפולי שיניים בהרדמה כללית או הרדמה מלאה נקדיש מאמר מקיף שעליו תוכלו לקרוא בהרחבה באתר.
 

 


שיטות נפוצות לסדציה בטיפולי שיניים

סדציה נשאפת או גז צחוק (תרכובת חנקן וחמצן שסימונה N2O) - גז צחוק (ניטרוס אוקסיד) נשאף דרך מסיכה שמניחים על האף של המטופל. בתחילה מזרימים אוויר עם חמצן ולאחר מספר דקות מזרימים גז צחוק לאורך כל ההליך. בסוף הטיפול מזרימים פעם נוספת אוויר שמועשר רק בחמצן בלבד שמפנה את השאריות של הגז אל מחוץ לגוף. במהלך הטיפול יש תחושת חמימות ורוגע. ההשפעה של גז צחוק מתפוגגת במהרה, כך שתוכל לחזור לשגרה כבר לאחר עזיבת המרפאה. טיפולי שיניים בגז צחוק פופולריים במיוחד אצל ילדים ואפשר לטפל בהם גם אם המטופלים (ילדים או מבוגרים) סובלים מאפילפסיה, מחלת לב וגם מסוכרת. ניטרוס אוקסיד (Nitrous oxide) מורכב מחמצן וחנקן והטיפול באמצעותו מתבצע עם שילוב עם חמצן באחוז גבוה מאחוז החמצן הנמצא באוויר ולכן גז צחוק נחשב לבטיחותי מאוד. סדציה נשאפת על ידי גז צחוק פגה תוך דקה לאחר הפסקת הגז. לקריאה בהרחבה אודות גז צחוק לטיפולי שיניים

סדציה פומית - סדציה פומית (Oral Sedation) כוללת תרופות הניתנות דרך הפה, לדוגמא: דיאזפם. בדרך כלל רופא השיניים ינחה את המטופל לקחת את הכדור שעה לפני הטיפול. כדורים אלו יגרמו לך להיות פחות חרד אך מעט ישנוני. במהלך טיפולי שיניים בסדציה פומית אתה נמצא בהכרה ולכן השיטה מכונה גם בשם סדציה הכרתית (Conscious Sedation). בהתאם להוראות משרד הבריאות טיפולי שיניים בסדציה הכרתית מוגבלים רק למרפאות מומחים ורופאים מורשים בלבד הווה אומר שצריך לעבור הכשרה של קורס מוכר לסדציה נשאפת ולסדציה פרה-אנטרלית לפני שניתן להרדים מטופל. השפעת הסדציה הפומית נמשכת בין שעתיים לשמונה שעות, פרק הזמן שהיא אורכת תלוי במינון, במשך הפרוצדורה הדנטלית שאליה תדרש וביכולת הגוף להתאושש.

סדציה תוך ורידית - סדציה הניתנת לווריד מהווה מרכיב חשוב של סדציה דנטלית, וכוללת תרופות שיכולות לגרום לטווח של דרגות הכרה שונות. הרדמה כללית היא סוג של סדציה הניתנת לתוך הווריד. חלק מהתרופות המשמשות לסדציה תוך ורידית כוללות: דיאזפם, מידזולם, טריכלונם ולורזפם אשר גורמים להפחתת המתח והחרדה הכרוכים בהליך. תחושת הזמן מתמסמסת ולכן ניתן לבצע טיפולי שיניים ארוכים וזאת מבלי שהמטופל ירגיש בכאבים או יזכור את שנעשה. במהלך הטיפול מנטרים את המטופל (לחץ דם ורמת חמצון) וגם מתבצעת הזרמת חמצן לנחיריים לצורך שיפור החמצון. יש להדגיש שטיפולי שיניים בסדציה תוך ורידית או סדציה עמוקה הן פעולות שיכולות להתבצע רק על ידי רופא מומחה בהרדמה שנוכח בכל מהלך הטיפול ובמקביל לעבודת רופא השיניים. כל מי שעוסק בסדציה ובהרדמה כללית חייב לעבור קורס רענון מוכר בהחייאה מתקדמת אחת לשנה. במטופלים בני 50 ומעלה מומלץ לטפל בסדציה והרדמה כללית רק תחת בית חולים (ציבורי או פרטי) המגובה מחלקת הרדמה עם וותק וניסיון של שנים. השפעת סדציה תוך ורידית אורכת בין שעה ל- 6 שעות.


בטיחות בסדציה דנטלית

סדציה דנטלית היא אופציה נהדרת עבור מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית ואשר חייבים לעבור פרוצדורות דנטליות ארוכות שדורשות מהם לשבת על כיסא הטיפולים למשך שעות. אולם מטופלים רבים מודאגים מהבטיחות של שימוש בסדציה דנטלית. סדציה תגרום לכם להרגיש רגועים יותר בעת הטיפול. כדי להעלים את החששות שלכם לגבי בטיחות בסדציה הדנטלית, חשוב להבין למה לצפות תחת קבלת סדציה. יש לדון עם רופא השיניים על הפרטים המדויקים, אך הקווים המנחים מפורטים בהמשך.

לפני סדציה - לפני קבלת סדציה מומלץ להימנע מאכילה ושתייה 6 שעות קודם לכן. דבר זה יפחית את הסיכוי לרגורגיטציה (חזרה של מזון מעלה בשל שיתוק המסתמים) וחסימה של דרכי אוויר תחת ההשפעות של ההרדמה. רופא השיניים יקבע איזה שיטת סדציה מתאימה לתחילת התהליך. אם יש לך רמות חרדה גבוהות ייתכן ותקבל כדור הרגעה לפני הפגישה. רופא השיניים יבקש את הסכמתך להכניס טובוס ולעקוב אחר סימנים חיוניים במשך הסדציה.

מהלך הסדציה - ברגע שחומר הסדציה נכנס לזרם הדם תרגיש רגוע, יתכן ותחוש הרגשה של סחרור. אתה עשוי לחוש שהגפיים שלך נעשות כבדות, ולא מאוחר עד שתרגיש רדום מידי מכדי להרגיש כאב, זהו השלב שבו רופא השיניים יוכל להתחיל בפרוצדורה. ברוב המקרים המטופלים לא מרגישים דבר, חלקם מרגישים אי נוחות קלה בסוף הטיפול אך רובם רגועים ולא זוכרים את הפרוצדורה

לאחר סדציה - ייתכן ותצטרך להישאר במרפאה אחרי הפרוצדורה להשגחה על תהליך ההתאוששות. ההשפעה של ההרדמה חולפת בדרך כלל לאחר חצי שעה, אולם אתם עשויים להרגיש מסוחררים או מנומנמים גם כמה שעות, לכן יש לוודא שיש מי שיחזיר אתכם הביתה בבטחה. אין להפעיל ציוד כבד או לנהוג לפחות למשך 24 שעות מהפרוצדורה. זה יהיה חכם להתרחק מהמטבח כיוון שזה עשוי להיות מקום מסוכן כל עוד אתה תחת השפעות של סדציה. רופא השיניים ימליץ לך גם להימנע מעישון, אלכוהול וחומרים נוספים למשך זמן מה. שימוש בחומרי הרגעה נוספים כאשר הגוף עדיין תחת השפעת סדציה אינו רעיון טוב.