לחצו כאן להשוואת מחירים
banner

משך ההליך- בהתאם לשיטה
מספר טיפולים- לפחות שני מפגשים
זמן החלמה- קצר יחסית
תוצאות- 5 - 30 שנים

שימור שיניים או שתלים דנטליים, עשו הכל כדי להימנע מעקירה.

טיפולים או שתלים?

משך ההליך- בהתאם לשיטה
מספר טיפולים- לפחות שני מפגשים
זמן החלמה- קצר יחסית
תוצאות- 5 - 30 שנים

שימור שיניים או שתלים דנטליים, עשו הכל כדי להימנע מעקירה.

השיניים בפה פועלות בסביבה מלאת אתגרים שבה טווח הטמפרטורות נע בין קפוא לרותח, הן חשופות באופן קבוע לחיידקים וחומצה וצריכות לספוג באופן קבוע כוחות חזקים, ועדיין מצופה מהן לשרוד 7 עשורים ומעלה. רפואת השיניים כיום שמה לעצמה מטרה לשמר את השיניים בריאות למשך כל החיים, על אף הסביבה המאתגרת שהשיניים נמצאות בה ההתקדמויות ברפואת השיניים המודרנית מאפשרות ליותר אנשים לשמור על שיניהם הטבעיות בפה יותר זמן מבעבר.

שיניים יכולות להיפגע בעקבות מגוון גורמים כגון: עששת, טראומה, או אובדן תמיכה בעקבות מחלה פריודונטלית (מחלת חניכיים חמורה שבה יש אובדן של הפריודונטיום- רקמות התמיכה של השן – כולל עצם). בעשורים האחרונים שיניים שהיו בלתי ניתנות להצלה או חוסר שיניים טופל באמצעות שתלים דנטליים, אחוזי ההצלחה של שתלים דנטליים בטווח הארוך הם גבוהים. מכאן עולה השאלה, במקרים שניתן להציל שיניים טבעיות האם שתל דנטלי הוא אופציה עדיפה? ואם מחליטים להציל שיניים אילו טיפולים כרוכים בתהליך?

שימו לב

שוקלים לשמר שיניים ע״י טיפולי שורש או באמצעות טיפול במחלת חניכיים? עומדים בפני דילמה לפני טיפול שיניים שעשוי להציל שן אחת או יותר מעקירה. כאן תוכלו לקרוא איזה טיפולי שיניים עשויים להציל שיניים מעקירה ולעיתים תבינו גם מתי רצוי לוותר על השן ולעבור עקירה והשתלת שיניים. בכל אופן חשוב שאת הטיפולים תעברו אצל רופאי שיניים מנוסים, התייעצו עם המומחים שלנו עכשיו ע״י מילוי טופס צור קשר מהיר.

שימו לב

שוקלים לשמר שיניים ע״י טיפולי שורש או באמצעות טיפול במחלת חניכיים? עומדים בפני דילמה לפני טיפול שיניים שעשוי להציל שן אחת או יותר מעקירה. כאן תוכלו לקרוא איזה טיפולי שיניים עשויים להציל שיניים מעקירה ולעיתים תבינו גם מתי רצוי לוותר על השן ולעבור עקירה והשתלת שיניים. בכל אופן חשוב שאת הטיפולים תעברו אצל רופאי שיניים מנוסים, התייעצו עם המומחים שלנו עכשיו ע״י מילוי טופס צור קשר מהיר.


גורמים שמאיימים ומסכנים את השיניים

וודאי שמעתם לא פעם שאם תאכלו הרבה סוכר יהיה לכם חורים (עששת) בשיניים. מומלץ להקפיד על תזונה מאוזנת לא רק עבור הבריאות הכללית אלא גם עבור בריאות הפה. תזונה מבוססת פחמימות בשילוב עם היגיינה לקויה יכולה לגרום לעששת בשיניים (זיהום שנוצר על ידי חיידקים הניזונים מפחמימות ומייצרים חומצה שמעכלת את השיניים).

עוד איום על השיניים הוא בשל מחלה פריודונטלית (מחלת חניכיים חמורה). תחילה אין כאבים ולכן חשוב להגיע לביקורות קבועות אצל רופא השיניים כדי שיוכל לאתר את המחלה בתחילתה ולטפל בה, ללא טיפול המחלה מתקדמת יחסית בשקט עד למצב שבו יש אובדן גדול של הפריודונטיום- הרקמות התומכות בשיניים (חניכיים, ליגמנט פריודונטלי ועצם). במקרים חמורים מחלה פריודונטלית לא מטופלת עשויה להגיע אף לאובדן שיניים או לצורך בעקירתן כיוון שאיבדו את עיגונן.

איום נוסף הוא בעקבות חבלה או טראומה לשיניים, סיבות מגוונות עשויות לגרום לכך החל מתאונת דרכים או תאונת ספורט, נפילות, מכות וכן הרגלים פאראפונקציונלים כגון הידוק/ שחיקה של שיניים שעשויים להגיע עד לשבר או אובדן של חומר שן.


שימור שיניים ע״י טיפול שורש

עששת עמוקה או חבלות עשויות להוביל לזיהום של מוך השן- השכבה הפנימית ביותר בשן המכילה רקמה חיה שבה יש כלי דם ועצבים. במקרה של זיהום ברקמת המוך נדרש טיפול שורש, לטיפולי שורש יש אחוזי הצלחה גבוהים במרבית המקרים. חלק מהאנשים מתפתים לוותר על טיפול השורש ופשוט להחליף את השן בשתל ולשכוח מחוסר הוודאות הנתפסת שיש סביב טיפול שורש, עלות טיפול השורש והטיפולים המשקמים שאחריו לצורך הצלת השן. אולם, מחקרים עדכניים מראים שאחוזי ההצלחה של טיפולי שורש דומים לאחוזי ההצלחה של שתלים, מה שהופך את הצלת השיניים לאופציה יותר שמרנית ופעמים רבות זולה יותר לעומת שתלים דנטליים.

טיפול שורש הוא אחד התהליכים הכי יעילים לשמירה על שיניים שנפגעו באופן חמור בשל עששת או אובדן חומר שן רב המערבים את רקמת המוך. טיפולי שורש הם טיפולים שמבוצעים בשגרה עשורים רבים. טיפול שורש יכול להתבצע על ידי רופא שיניים כללי או על ידי אנדודונט - מומחה לטיפולי שורש. תחילה מבצעים חלל גישה דרכו מגיעים אל מוך השן, מסלקים את רקמת המוך המזוהמת או הנמקית ומחטאים את תעלות השורש, לבסוך אוטמים אותן עם חומר סתימת שורש. לאחר טיפול השורש מבצעים מבנה (שיחזור בשן לאחר טיפול שורש המשלים את חומר השן החסר) כאשר חסר חומר שן נרחב ייתכן והמבנה יכלול גם יתד, לאחר ביצוע המבנה בשן משחיזים את השן ומכינים אותה לקבלת כתר שתפקידו להגן על השן ולהחזיר לשן את האסתטיקה והפונקציה שאבדה.

כמו כל דבר בחיים גם טיפולי שורש לא מחזיקים מעמד לנצח, לעיתים יש צורך לבצע חידוש טיפול שורש בשל מגוון סיבות כגון: עששת משנית, זיהום בתעלות השורש, שבר בשורש ועוד. לעיתים ההחלטה לחדש טיפול שורש במקרים של שן פגועה היא קשה, ויש לשקול חלופות טיפוליות נוספות. ההחלטה האם לטפל בשן או לעקור אותה ולהחליפה בשתל תלויה בגורמים רבים, בין היתר: הסיבה לכישלון, שלמות השן, הבריאות הכללית והאורלית של המטופל, וההליכים הכרוכים בהצלת השן.

לעיתים ביצוע טיפול שורש כרוך בפירוק השיחזורים הקיימים כגון כתר, מבנה ויתד כדי להגיע לסתימת השורש הישנה. אנדודונטים נעזרים במיקרוסקופים מתוחכמים שמסייעים להם בתהליך של חידוש טיפול שורש. יש לקחת בחשבון בהחלטה את העלויות הכוללות של חידוש טיפול שורש והשיקום הדרוש לאחר מכן לעומת השתלות שיניים.


שימור שיניים ע״י טיפול במחלה פריודונטלית

במקרים רבים הסיבה לאובדן שיניים בקרב מבוגרים אינה עששת אלא מחלה פריודונטלית- מחלת חניכיים. למעלה ממחצית המבוגרים הצעירים בישראל סובלים ממחלת חניכיים והשכיחות עולה עם הגיל. מחלת חניכיים נובעת מרובד (פלאק) חיידקי הנצמד אל השיניים בגבול עם החניכיים. אם הרובד אינו מוסר הוא ממשיך להצטבר והרכבו משתנה- כך שהחיידקים נהיים יותר פתוגניים עם הזמן ומתפתחת דלקת חניכיים. כאשר דלקת החניכיים אינה מטופלת בחלק מהאנשים היא עשויה להפוך לחמורה ולגרום לפגיעה בפריודונטיום- רקמות התמיכה של השן כולל אובדן עצם בסופו של דבר. הטיפול במחלת חניכים מתבצע על ידי רופא שיניים כללי או פריודונט (מומחה למחלות חניכיים) כתלות בחומרת המצב. הטיפול נקרא scaling and root planning- הסרת אבנית ורובד והקצעת שורשים. זהו למעשה הליך שבו מתבצע ניקוי עמוק להסרת אבנית ורובד הנמצאים על גבי שורשי השיניים. במקרים יותר חמורים עשויים להיזדקק לטיפול נוסף באמצעות שיטות כירורגיות. שליטה טובה במחלת חניכיים דורשת גם שיתוף פעולה של המטופל והקפדה על היגיינה נאותה, תחזוקה שוטפת והסרת אבנית, כולל צחצוח שיניים והעברת חוט דנטלי ו/או מברשות בין שיניות ואף שינויים בהרגלים מזיקים כגון עישון.

כמו כן, שיניים עם מחלה פריודונטלית מהוות גם כן בעיה קשה, אך לעומת מחלה פריודונטלית קשה, בעיות בטיפולי שורש נוטות לערב שן בודדת ואילו מחלת חניכיים קשה מערבת מספר שיניים או את כל השיניים וכוללת אובדן עצם. ברוב המקרים טיפול במחלת חניכיים הוא דיי מוצלח. אובדן עצם רציני עשוי להצריך השתלת עצם כדי שתהיה כמות עצם בסיסית מספקת להשתלה דנטלית.

 

 


שתלים דנטליים

שתלים דנטליים להשלמה של שיניים חסרות הם אחת מההתקדמויות הכי מוצלחות ברפואת שיניים המודרנית. שתלים דנטליים הם אופציה פופולרית להשלמת שיניים חסרות בשל סיבות רבות כגון: מהווים חלופה אסתטית ופונקציונלית לשיניים חסרות, יכולים לשמש לצורך השלמת שן אחת ואף קשת שלמה חסרה, ניתן לבצע מגוון סוגי שיקום על גבי שתלים - שיקום קבוע: בודד, גשר ותותבות על גבי שתלים - קבועות או נשלפות. שומרים על העצם ומתאר הפנים, שורדים זמן ארוך, אין צורך בשימוש בשיניים סמוכות לתמיכה או אחיזה. כמו כן שתלים דנטליים אינם פגיעים לעששת.

שתלים הם אופציה נהדרת, אך אינם מתאימים לכל מצב ולכל מטופל. שתלים דנטליים דורשים כמות ואיכות עצם מספקת כדי להחדירם, במקרים שהעצם הקיימת אינה מתאימה יש לבצע הליכים מקדימים משלימים לפני השתלה כגון השתלת עצם או הרמת סינוס (בלסת עליונה) והשתלת עצם. נוסף על כך עלותם של שתלים דנטליים עשויה להיות יקרה יותר לעומת חלופות טיפוליות שונות בייחוד אם נדרשים הליכים משלימים להשתלה. יחד עם זאת יש לזכור שעלותם הגבוהה בטווח הקצר עשויה להיות זולה יותר בטווח הארוך.

הקריטריונים אשר משמשים לבחינת אחוזי הצלחה של טיפולים אנדודונטלים לעומת שתלים אינם זהים ולכן יש קושי להשוות את שתי השיטות בצורה ישירה. יחד עם זאת כאשר לוקחים בחשבון את החידושים ברפואת השיניים אחוזי ההצלחה האמיתיים של שתי החלופות הם דומים.


הצלחה של שתלים דנטליים

שתלים דנטליים מיוצרים לרוב מטיטניום ומוחדרים לעצם הלסת בהליך כירורגי ומהווים תחליף לשורשי השיניים החסרות. השתל עובר אוסאואינטגרציה - חיבור ישיר אל העצם, לאחר שהשתל עבר אוסאואינטגרציה ניתן לבצע שיקום על גבי השתל (כתר להשלמת שן בודדת, גשר דנטלי על מספר שתלים להשלמת מספר שיניים חסרות או תותבות להשלמת קשת חסרה). הצלחה של שתלים דנטליים תלוייה במידת האוסאואינטגרציה - תהליך שלוקח זמן, כיום יש מגוון טכנולוגיות שנועדו לשפר את המידה והזמן שלוקח לשתל לעבור אוסאואינטגרציה (כגון ציפויים מיוחדים לשתל וכדומה).

יש לקחת בחשבון שיקולים נוספים בבחירת תוכנית הטיפול המתאימה. במטופלים אשר איבדו מספר רב של שיניים בשל מחלה פריודונטלית, זה עשוי להיות צעד שגוי להשלים את השיניים החסרות באמצעות שתלים דנטליים כיוון ששתלים אינם מרפאים מחלת חניכיים או פריודונטיטיס, כיוון שבניגוד לעששת, מחלת חניכיים תוקפת גם שתלים. פריאימפלנטיטיס היא מחלה זיהומית שהורסת את האוסאואינטגרציה בין השתל לעצם ועשויה להוביל לסיבוכים ואף לאובדן השתל. אולם אם מקפידים על היגיינה אורלית נאותה ותחזוקה תקופתית כולל ביקורות, צילומי רנטגן והסרת אבנית, ניתן לצמצם ולמנוע את הסיכון למחלת חניכיים (כולל סביב שתלים).


לסיכום

ההחלטה על אופציה טיפולית היא תלויית הנסיבות הספציפיות. בחלק מהמקרים יש סיבות ברורות שבגינן מומלץ לעקור שן פגועה ולהחליפה בשתל לעומת ניסיון להצילה באמצעות טיפול שורש או טיפול פריודנטלי. לדוגמא שן שעברה טיפולים רבים בעבר, שן עם פרוגנוזה שנויה במחלוקת, או צורך בטיפולים מרובים יכולים להטות את הכף לטובת שתלי שיניים. שתלים יכולים להיראות ולתפקד בצורה הכי דומה לשיניים טבעיות לעומת שאר החלופות, אולם מידת הרצון שלכם לשמר את השיניים הטבעיות היא אינדיבידואלית. כדי להגיע להחלטה יש להגיע לבדיקה מקיפה הכוללת צילומים אצל רופא השיניים, רופא השיניים יפרט על האופציות הטיפוליות, יתרונות וחסרונות ומה כרוך בכל חלופה. תוכלו לשאול את הרופא שאלות ולהגיע להחלטה מושכלת שהיא הנכונה ביותר עבורכם.