לחצו כאן להשוואת מחירים
banner

הטיפול- בהתאם לבעיה
מתי פונים- מהר ככל שניתן
מעקב- לרוב תקופת מעקב ארוכה

אנשים הסובלים משיניים רופפות, נסיגת חניכיים, מנשך לקוי, שיניים עודפות והיפודונטיה חייבים להקדים ולהיפגש עם רופא שיניים.

בעיות גנטיות בפה

הטיפול- בהתאם לבעיה
מתי פונים- מהר ככל שניתן
מעקב- לרוב תקופת מעקב ארוכה

אנשים הסובלים משיניים רופפות, נסיגת חניכיים, מנשך לקוי, שיניים עודפות והיפודונטיה חייבים להקדים ולהיפגש עם רופא שיניים.

סימפטומים וסיבוכים של אבנורמליות גנטיות במשנן או ברקמות האוראליות נעים החל מדרגה קלה ועד לדרגה חמורה שיכולה להיות מסכנת חיים. אנשים עם אבנורמליות גנטיות מסוימות בחלל הפה הם בסיכון למוות בגיל מוקדם, סרטן, והפרעות פסיכיאטריות. לכן, הערכת מצב וטיפול בעת הופעת סימנים ראשונים המצביעים על אבנורמליה גנטית הם חשובים.

ישנם מומחים ואופציות טיפוליות שונות לאבנורמליות גנטיות באזור הקרניופאציאלי וזה תלוי במצב הספציפי. אולם אין מומחה אחד בודד אשר יכול לספק את הטווח הרחב של טיפולים מסובכים הדרושים לתיקון רוב האבנורמליות הגנטיות וסיבוכן. על אף שרופא השיניים הכללי שלכם אחראי לאבחון, הפנייה ותיאום כללי של הטיפול, נדרש טיפול מולטידיסיפלינרי באמצעות מספר מומחים שיכולים לספק אבחנה מקיפה ולקבוע את סדר עדיפויות ודרישות הטיפול ולעקוב לטווח ארוך אחר המצב לקבלת תוצאות אופטימליות.

לדוגמא מומחים דנטליים הנדרשים טיפול בדפורמציה קרניופציאלית עשויים לכלול: כירורג פה ולסת לשיחזור ותיקון דפורמציות מקסילופציאליות, מנתח פלסטי להיבט האסתטי, רופא אף אוזן גרון – לסייע בתחומים הקשורים לאף אוזן גרון כולל שמיעה, קלינאי תקשורת לסייע בבעיות דיבור, אורטודנט לצורך יישור והזזת שיניים, שיקומאי- לטיפול מולטי-דיספלינרי כולל אבנורמליות מקסילופאצליות, ובעיות דנטליות מולדות כולל חסר משנן, רופא שיניים כללי או רופא שיניים לילדים, שיננית לתיאום הטיפול הדנטלי ותחזוקה קבועה, יועץ גנטי להתייעצות והכוונה בנוגע לתורשה והיבטים שונים של המצב, אונקולוג - מתמחה בתחום גידולים סרטניים עבור המקרים בהם סרטן בחלל הפה הוא הגורם או נחשד כגורם לאבנורמליות ופסיכולוג כדיי לסייע למטופל ולבני המשפחה להתמודד עם המצב הנפשי, רגשי וחברתי של אנומליות דנטליות מסוימות.

שימו לב

סימפטומים וסיבוכים של בעיות גנטיות בפה או בשיניים עלולים להגיע לרמה חמורה שיכולה להיות מסכנת חיים. אנשים עם בעיות גנטיות מסוימות בחלל הפה הם בסיכון למוות בגיל מוקדם, סרטן, והפרעות פסיכיאטריות. לכן, הערכת מצב וטיפול בזמן הם קריטיים ולכן בהתקיים הסימנים והסימפטומים יש לפנות ללא דיחוי לרופא שיניים שידע לאבחן ולהפנות למטפל המתאים.

שימו לב

סימפטומים וסיבוכים של בעיות גנטיות בפה או בשיניים עלולים להגיע לרמה חמורה שיכולה להיות מסכנת חיים. אנשים עם בעיות גנטיות מסוימות בחלל הפה הם בסיכון למוות בגיל מוקדם, סרטן, והפרעות פסיכיאטריות. לכן, הערכת מצב וטיפול בזמן הם קריטיים ולכן בהתקיים הסימנים והסימפטומים יש לפנות ללא דיחוי לרופא שיניים שידע לאבחן ולהפנות למטפל המתאים.


אופציות טיפוליות

סימפטומים, סיבוכים וטיפולים אפשריים לבעיות גנטיות בחלל הפה כוללים:

היפודונטיה (חוסר שיניים מולד) - במקרים בהם השיניים הנשירות בקעו, רופאי שיניים רבים בוחרים להותיר את השן הנשירה במקומה כדי למנוע מאלאוקלוזיה. אם הדבר לא אפשרי ייתכן ויידרש לעקור את השן הנשירה ולסגור את המרווח באמצעות יישור שיניים או גשר דנטלי.

שפה/חיך שסוע - שפה או חיך שסוע יכולים להיות מתוקנים באמצעות ניתוח המבוצע לרוב בילדים. ניהול אופטימלי של ילדים עם שסע ודפורמציה קרניופציאלית מערב באופן מסורתי צוות מולטידיסיפלינרי שנדרש לצורך תיאום תהליך שחזור ותהליכים קוסמטיים ללסת או למיקום מחדש ועיצוב של עצמות הפנים כמו גם דיבור וטיפול פסיכולוגי. ברוב המקרים ניתוח יכול לתקן את הדפורמציה. שפה שסועה לרוב מתוקנת בגיל 3 חודשים, תיקון כירורגי של חיך שסוע לרוב אינו מתבצע לפני שהמטופל בגיל 18 חודשים כדי להפחית את הסיכון לפגיעה במרכזי גדילה חיוניים. מכשירי שמיעה ודיבור כלולים פעמים רבות בתוכנית הטיפול.

 

 

שיניים עודפות - שיניים עודפות עשויות לגרום לבעיות, כגון הפרעה לבקיעת שיניים, תזוזה של שיניים קבועות, צפיפות שיניים וסיכובים פתולוגיים כגון היווצרות ציסטות. התמודדות עם שיניים עודפות מתרחשת באמצעות תוכנית טיפול מקיפה שבה מסלקים את הפגם, מתמודדים עם כאב ומשפרים את האסתטיקה של המטופל ואת הפונקציה והדאגות שלו. הטיפול תלוי בכמות ומיקום השיניים העודפות וכיצד הן משפיעות על שיניים סמוכות, הטיפול עשוי לכלול מספר שלבים, כולל טיפולים ומעקבים אצל רופא השיניים כדי להעריך את יעילות הטיפול. שיניים עודפות עשויות להפריע להשתלת עצם במטופלים עם שסע שפה/ חיך. שיניים עודפות שלא בקעו נעקרות ונותנות למכתשית להחלים לפני השתלת עצם. שן עודפת שלא בקעה עשויה להפריע להחדרת שתלים דנטליים. במקרים אלו השן העודפת נעקרת לפני החדרת שתל. אם העקירה מתרחשת באותו יום של ההשתלה לעיתים נדרשת גם השתלת עצם בלסת. הסרה של שן עודפת שמונעת משן קבועה לבקוע, מסייעת לשן הקבועה לבקוע ומפנה מקום מספק בקשת לבקיעת השן. אם המקום שהתפנה אינו מספק, שיניים סמוכות יוזזו כדי ליצור מקום לבקיעת השן, לעיתים נדרשים לבצע עקירת שיניים לפינוי מקום. ייתכנו מקרים בהם יש מקום מספק אך השן החותכת הקבועה אינה בוקעת, במקרים אלו נדרשת חשיפה כירורגית בשילוב עם משיכה אורתודונטית של השן למקומה.

מאלאוקלוזיה (בעיית סגר) - ניתוח אורתוגנטי מבוצע במקרים של התפתחות אבנורמלית של עצם הלסת או עצמות הפנים. בעיות אלו משפיעות על מגוון היבטים כולל דיבור, בריאות כללית ומראה ואסתטיקה של הפנים. מטופלים עם אבנורמליות אלו בדרך כלל סובלים ממאלאוקלוזיה ונדרש יישור שיניים לתיקון המצב. החלק הניתוחי מבוצע על ידי כירורג פה ולסת בשילוב עם טיפול אורתודנטי על ידי אורטודנט. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית ובו עמדת הלסת מתוקנת כדי לשפר את האסתטיקה והסגר של המטופל. טיפולים למפרק הלסת בשל בעיות שנבעו ממנשך לקוי מאלאוקלוזיה בדרך כלל כוללים סד להגנה מפני שחיקת שיניים, טיפול אורתודנטי, טיפול תרופתי או כירורגי.

אמלוגנזיס/ דנטינוגנזיס אימפרפקטה - הפרעה גנטית אשר פוגעת בהסתיידות הדנטין במשנן הנשיר ובמשנן הקבוע. השיניים מקבלות גוון חום אדמדם והן אינן שקופות. ההפרעה עשויה לגרום לשחיקת דנטין משמעותית. על מנת למנוע את השחיקה וכדי לשפר את מראה השיניים ולהגן עליהן מפני נזקים, מומלץ להכתיר את השיניים.

מחלת פריודונטלית (מחלת חניכיים) - בשלבים מוקדמים הטיפול במחלת חניכיים כולל הסרת אבנית והקצעת שורשים, היגיינה נאותה הכוללת צחצוח והעברת חוט דנטלי כל יום הוכחו כיעילים. במקרים מתקדמים הטיפול עשוי לכלול ניתוחים, ולעיתים השלמת שיניים חסרות באמצעות שיניים תותבות או שתלים דנטליים.

פיבמרטוזיס של החניכיים - מטופל באמצעות הסרת הרקמה העודפת בתהליך הקרוי ג’ינג’יבקטומי.

סרטן חלל הפה - ביקורות קבועות אצל רופא השיניים הן חיוניות לאיתור נגעים סרטניים וטרום סרטניים. איתור והסרה של נגע טרום סרטני בטרם הפיכתו לנגע סרטני יכולה להיות אחת הדרכים הכי יעילות להפחית את שיעורי התמותה מסרטן חלל הפה. הטיפול בסרטן משתנה כתלות בשלב, במקרים מתקדמים לרוב נדרש טיפול משולב של ניתוח, כימותרפיה והקרנות.

כיבים - כיבים לרוב חולפים מעצמם לאחר שבוע. משחות מאלחשות שניתן לרכוש ללא מרשם בבית מרקחת או שטיפות פה אנטימיקרוביאליות יכולות לספק הקלה זמנית. הימנעו ממאכלים חמים, חריפים או חומציים שיכולים לגרות את הכיב. בקרו אצל רופא השיניים שלכם אם הכיב כואב או אינו מחלים. ייתכן ורופא השיניים יתן לכם אנטיבוטיקה כדי להפחית את הסיכון לזיהום שניוני. מטופלים עם כיבים תכופים וסימנים סיסטמיים מסוימים יופנו למומחה לשלילת מחלות רקע וטיפול מתאים.


החלמה, עלויות ומעקב לאחר טיפול

החלמה והתנהלות לאחר טיפול תלויה במצב הגנטי המסוים והאבנורמליה המסוימת. אך רוב המקרים כוללים תקופת מעקב ארוכה של שנים, וטיפול שניוני לדוגמא טיפול אצל קלינאי תקשורת, ייעוץ פסיכולוגי, ובדיקות או ייעוץ גנטי. עלויות הטיפול עבור מגוון הבעיות השונות יכול להיות יקר כתלות בבסיס הבעיה וחומרתה, משך הטיפול ומספר הפרוצדורות הנדרשות והמומחים הדרושים. לקבלת מידע מפורטת אודות עלות הטיפול השוו מחירים וחסכו זמן יקר וכסף.